Miten pääsen mukaan?

Linna Rugby Clubin harjoituksiin voi tulla tutustumaan koska tahansa.

Uusien pelaajien harjoitukset suunnitellaan aina niin, että perusasiat opetellaan ennen kovempaa kontaktia. Pyrkimyksemme on pitää treenit tavoitteellisina, mutta turvallisina!

Harjoitusajat ja -paikat löydät täältä

Mitä pelaajalta vaaditaan?

Meillä ei ole pääsyvaatimuksia uusille pelaajille. Rugbyn on löytänyt omaksi lajikseen moni aikaisemmin jääkiekkoa ja kamppailulajeja harrastanut, mutta monelle pelaajistamme rugby on ollut ensimmäinen laji kilpatasolla.

Suomessa ei ole rugbyn juniorisarjoja, joten kyseessä on pääosin aikuisten laji. Miesten peleissä alaikäraja on 18 ja naisten otteluissa 17 vuotta. Uusien pelaajien ikähaarukka seurassamme on yleensä 20-25 vuotta. Joukkueiden toiminnassa on mukana myös juniori-ikäisiä, sekä varttuneemmalla iällä lajin aloittaneita tai rugbya jo pitkään pelanneita "ikämiehiä". Aikuisten harjoituksissa alaikäraja on 16 vuotta.

Tärkeintä on halu oppia ja osallistua säännöllisesti harjoituksiin. Miesten ja naisten joukkueet harjoittelevat talvikaudella pääsääntöisesti yhteisillä treenivuoroilla, kesäisin harjoituksia pidetään myös erikseen.

Mitä varusteita tarvitaan?

Rugbyssa pärjää vähällä. Treenivarusteiksi riittävät kulutusta kestävä urheilupaita ja verkkarit tai sortsit, sekä lenkkarit tai nappikset. Kontaktitreeneissä suositellaan käytettäväksi hammassuojia.

Varsinaisia rugbyvarusteita hankitaan seuran yhteistilauksilla.

Käykö rugby kalliiksi?

Rugby on verrattain halpa harrastus.

Hyvät nappikset maksavat muutamasta kympistä yli sataan euroon, kelvolliset hammassuojat saa jo parillakympillä.

Seuran jäsenmaksu kaudella 2024 on 200 euroa ja se kattaa ohjatut harjoitukset ja vieraspelimatkojen matkakulut. Pelaajat saavat seuralta myös peliasun. Tarjoamme opiskelijoille alennetun jäsenmaksun.

Virallisiin otteluihin osallistuvilta vaaditaan Suomen Rugbyliiton lisenssi (50€) ja rugbyn kattava vakuutus. Vakuutus SRL:n kautta maksaa vakuutusturvan kattavuudesta riippuen noin 400€ vuodessa. Vakuutuksen voi hankkia myös itsenäisesti omasta vakuutusyhtiöstä.

Lisäkuluja voi syntyä pitkien ottelumatkojen ruokailuista ja hotelliyöpymisistä, harjoitusleireistä yms. Koko joukkueelle kohdistuvista omakustanteisista kuluista neuvotellaan aina osallistujien kanssa etukäteen.

Mitä rugby on ja sattuuko se?

Rugby on yksi maailman suosituimmista palloilulajeista. Rugby on täyskontaktilaji, joten mustelmilta ja kolhuilta ei aina voi välttyä. Lajissa ei kuitenkaan satu vakavia loukkaantumisia sen enempää kuin jääkiekossa tai kamppailulajeissa. Rugbyssa vaaditaan voimaa, kestävyyttä, nopeutta ja luonteenlujuutta. Ahkeran harjoittelun ja kovien pelien vastapainoksi rugbyyn kuuluu harrastajien vahva yhteishenki yli seurarajojen.

Rugbyoppaan aloittelijoille suomeksi löydät täältä. Rugbyn kaikki lait eli sääntökirja täällä (englanniksi).

Lisätietoa lisenssistä ja vakuutuksesta, lajin säännöistä ja rugbysta Suomessa löydät Suomen Rugbyliiton sivuilta.

Tervetuloa treeneihin!